Unitat Didàctica: LES DONES A LA REREGUARDA DURANT LA GUERRA CIVIL
Subtítol: “Dones en guerra (1936-1939)”
Nivell: 4t. ESO. 2n Batxillerat.
Durada: 4-5 sessions
Període: 2n trimestre
Àrea: Ciències Socials
Gestió de l’aula: Es recomana treballar en equip d’uns 3 alumnes (grup d’experts)
OBJECTIUS DIDÀCTICS:
1. Poder realitzar un treball de recerca utilitzant fonts primàries.
2. Ser capaç de citar correctament les fonts d’arxiu
3. Visibilitzar el valor del treball de les dones a la rereguarda.
4. Conèixer la metodologia i el procediment per fer un comentari de fonts gràfiques.
5. Conèixer la metodologia i el procediment per a fer un comentari de fonts textuals
6. Identificar les principals etapes de la Guerra Civil Espanyola.
7. Entendre l’organització social d’aquest periode i identificar els diferents agents socials.
8. Ser capaç d’elaborar una cronologia i un mapa conceptual.
9. Saber fer cerques guiades a través de webs educatives.
10. Saber ordenar informacions de diverses fonts
11. Reflexionar i argumentar sobre els gèneres i la guerra.
13.- Aprendre a col·laborar i treballar en grup
CONTINGUTS:
1. Descripció del context: etapes de la Guerra Civil Espanyola
2. Cerca en diferents webs educatives
3. Procediments: elaboració de mapes conceptuals
4. Procediments: elaboració d’una cronologia
5. Procediments: metodologia per a la realització d’un informe
6. Explicació a través d’un informe del treball gratuït a la rereguarda.
7. Comentari pautat d’una font gràfica procedent de l’ANC
8. Comentari pautat d’una font textual procedent de l’ANC
9. Justificació sobre la participació de les dones en la rereguarda, en base a la lectura de dos articles.
10. Argumentació i reflexió sobre les dones i la guerra
11. Reflexió crítica sobre els gèneres i la invisibilitat de les dones
12. Confecció d’un blog
COMPETÈNCIES BÀSIQUES QUE ES TREBALLEN EN AQUESTA UNITAT:
COMPETÈNCIES BÀSIQUES | OBJECTIU DIDÀCTIC | CONTINGUT |
Competència social i ciutadana | A tots els objectius | A tots els continguts |
Competència cultural i artística | 4 | 3 |
Competència comunicativa, lingüística i audiovisual | 8, 11 | 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12 |
Competència tractament d'informació i competència digital | 1,2, 4, 5, 9, 10 | 2, 3, 4, 12 |
Competència matemàtica | 8 | 4 |
Competència d'aprendre a aprendre | 1, 4, 5, 10 | 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Competència d'autonomia i iniciativa personal | 6, 7, 13 | 9, 10, 11, 12 |
Criteris d’avaluació:
1. Comprovar que utilitzen fonts primàries i les saben citar correctament.
2. Argumentar sobre el valor del treball de les dones a la rereguarda.
3. Confirmar que utilizen correctament metodologia i el procediment per fer un comentari de fonts gràfiques.
4. Confirmar que utilitzen la metodologia i el procediment per a fer un comentari de fonts textuals
5. Comprovar que saben identificar les principals etapes de la Guerra Civil Espanyola a través d’una cronologia ordenada.
6. Justificar l’organització social d’aquest periode i identificar els diferents agents socials.
7. Comprovar que saben elaborar un mapa conceptual entenedor i que el poden explicar.
8. Saber fer cerques guiades a través de webs educatives.
9. Poder explicar i justificar el resultat de la recerca amb informacions de diverses fonts
10. Argumentar de forma crítica sobre els gèneres i la guerra.
11. Valorar la col·laboració i el treball en equip.
Avaluacio segons la següent puntuació:
0: gens assolit
1: poc assolit
2: bastant assolit
3: Molt assolit
Valoració quantitativa (en punts, segons graella)
Aprovat: 45
Bé: 60
Notable: 75
Excel·lent: 85